A cikket Horváth Gábor írta.

Miért fontos a kereskedési rendszer?

A Forex a végtelen lehetőségek és a szabadság világa. Itt nem mondja meg senki, hogy mit tegyél. Azt csinálsz és akkor amit csak akarsz, ennek csupán a tőkéd mérete szab határt. Számos instrumentummal kereskedhetsz, és a piac minden pillanatban lehetőséget kínál. Ám ennek a szabadságnak megvannak a veszélyei is, és ha nem alakítod ki a saját szabályrendszered, könnyen ennek a határtalan szabadságnak az áldozatává válhatsz. Képzeld el, ha világunkban nem lennének szabályok és rendvédelmi szervek. Se zebra, se stoptábla, semmi forgalomkorlátozás, a tulajdont és az életet sem védenék a törvények. Kalandos vállalkozás lenne kimenni az erődítményünkből az utcára. A devizapiacon és a tőzsdén csakis a kereskedési rendszereddel védheted meg a tőkédet magadtól, azon felül útmutatást kapsz minden piaci helyzetre, és hezitálás nélkül cselekedhetsz. Nem az érzéseid fognak dönteni, hanem a letesztelt stratégiád, amely hosszútávon a te javadra fordítja a valószínűséget. Ne felejtsd el, hogy minden ügylet egyedi és a kimenetele véletlenszerű. Ha a célár és az S/L ugyanolyan távolságra vannak a belépőszintedtől, akkor 50-50% az esély, hogy nyersz, vagy veszítesz, tehát szükséged van előnyre, az pedig a stratégiád.

Stratégia kialakítása

A forex piacon vagy a tőzsdén minden sikeres kereskedőnek van egy szabályrendszere, amely megmondja, hogy mit, mikor miért vesz meg, és mit, mikor miért ad el. Minden kereskedési stratégia egy pofonegyszerű szabálynak feleljen meg: többet nyerj mint veszíts. Úgy is lehetsz nyereséges, hogy többször veszítesz, mint nyersz, de a nyerő ügyletek profitjai jóval meghaladják a vesztők mínuszait. Stratégiát bárki kitalálhat vagy fejleszthet, az interneten is találhatsz rengeteget. Tulajdonképpen más által összeállított szisztémával éppen úgy lehetsz sikeres, mit az általad fejlesztettel, és éppen úgy vesztő is. Nem mindenkinek működik ugyanaz a stratégia, könnyen előfordulhat, hogy egy guru kereskedési rendszere nálad folyamatos bukót eredményez. A hozzád legalkalmasabb rendszert kell használnod, és lehet, hogy időbe telik, amire megtalálod, vagy összeállítod. Úgy is kialakíthatod a stratégiád, hogy felhasználsz egy készet, és azt csiszolgatod magadhoz. A stratégiád megválasztásánál törekedj arra, hogy mind technikai, mind pszichológiai szempontból számodra könnyen végrehajtható legyen. A legelső és legfontosabb szempont, hogy ne te igazodj a stratégiához, hanem az igazodjon hozzád. Aztán következik az, hogy olyan rendszert alkoss – vagy használj –, amely nem engedi, hogy gondolkodj vagy hezitálj a be és kilépéseknél, illetve a pozíció menedzsment közben. Ez annyit tesz, hogy ne legyenek kérdőjelek, hogy mikor mit tegyél, hanem a kereskedési rendszered szabályai egyértelműen mondják meg. Olyan szűkre szabott legyen a rendszered, hogy ne engedjen dilemmázni és döntéseket hozni. Gyakorlatilag robotként kell cselekedned érzelmek nélkül, és azt tenni, amit az adott szituációban a stratégiád szabályrendszere diktál. Például, ha jelzést kapsz a belépésre – indikátorok, vagy más elemzőeszközök által –, és minden körülmény megfelel a kereskedési rendszeredben előírtaknak, akkor hezitálás nélkül be kell lépned az ügyletbe. Ezután a pozíció menedzsmentnek is így kell folytatódnia. Legyen leírva a stratégiád lépésről lépésre, hogy mikor mit teszel, és amíg nem válik vérré benned, és belépés előtt inkább ellenőrizd pontról-pontra a feltételeket, hogy megfelelnek-e az ügyletnyitáshoz. Körülbelül úgy, ahogy a repülőgépek pilótái ellenőriznek minden műszert felszállás előtt.
Amikor összeállítottad a kereskedési rendszered, kezd el a tesztelését, és közben alakítsd és finomítsd a szabályokat – már amennyiben szükséges. Végül ha túl vagy a tesztelésen, megvannak a szabályaid belépésről, kilépésről, stop helyről, célárról, pozíció kezelésről, stb., és a teszt eredmények alapján nyereséget tudsz termelni, akkor jöhet a demózás 1-2 hónapig.